måndag 31 oktober 2011

Lagen om attraktionskraft

The Secret and The Power
Den fritiden jag inte ägnar åt avhandlingsarbete så försöker jag läsa lite "må bra" litteratur. Ibland behöver man lite snabbsmälta texter som dessutom får en på bättre humör eller åtminstone erbjuder en eller två timmar av ett "nutillstånd". Att bara vara i nuet och inte tänka bakåt eller framåt. The Secret och The Power är två böcker på samma tema skrivna av Rhonda Byrne.

Huvudbudskap i båda böckerna är den så kallade "lagen om attraktionskraft" - tänker man positiva tankar så tenderar man att attrahera positiva saker. Är man negativt inställd så får man tillbaka med samma mynt. Ganska enkelt men väldigt spännande!


Positiv grundinställning
Själv försöker jag tänka på grundläggande inställning till livet. Ser man glaset halvfullt eller halvtomt?
Jag hittar inte parkeringsplats idag...
Hur ser jag på det?
Negativt: Jag missar mötet? Vem har tagit min vanliga plats? Var ska jag parkera nu? Det blir långt att gå!
Positivt: Jag får se en annan sida av stan! Åh vilken solsken och härlig krispig luft! Jag blir fem minuter sen men jag har laddat och tänkt på goda idéer under tiden. Det blir bra!


Positiv inställning på arbetsplatsen
Hur kan man tänka positivt på arbetsplatsen?
Börja så här:
Ge ett leende så får du ett tillbaka.

Resten löser sig under dagen :-)

Vad gör ni för att höja stämningen på jobbet och öka det positiva tänkandet?
Kommentera gärna!

Aida Alvinius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar