söndag 9 oktober 2011

Ny rapport om samverkan och emotioner på gång att ges ut!


Rules of Emotional Engagement (RoEE)

Samverkan och förtroendeskapande ur ett emotionsteoretiskt perspektiv



”Om det är förnuftet som formar människan,
så är det känslan som leder henne”
Jean-Jaques Rousseau, 1712-1778


Syftet med studien var att få en fördjupad förståelse av samverkansuppgifternas emotionella sida och hur dess hantering kan påverka utfallet av uppgiften. Analysen av intervjudata visar att de militära samverkansuppgifternas mest centrala aspekt är att skapa förtroende mellan olika samverkansaktörer. 

Detta sker främst genom uppgiftsrelaterade handlingar i syfte att upprätt­hålla befintligt förtroende, undvika misstro samt återuppbygga ett skadat förtroende. 

Emotioner som rädsla, ilska eller frustration är vanligt före­kommande i samverkanssituationer och behöver hanteras för att förtroen­de ska kunna upprätthållas. Det förekommer naturligtvis även positiva emotio­ner som till exempel yrkesstolthet och kärlek, men de emotioner man nämner oftast är de som är mer påfrestande. Därför är det avgörande och kravfyllt hur man hanterar dessa emotioner för att uppnå förtroende. I gynn­samma fall kan ”rätt” handlingar bidra till ett ökat förtroende och därmed till en bättre och effektivare uppgiftslösning. I ogynnsamma fall kan det leda till misstänksamhet eller en oönskad beroendeställning.
    
Samverkansarbetare i internationell tjänst har till skillnad från många sina andra arbeten belägna utom räckhåll för arbetsgivarens kontroll vad gäller tid och geografiskt avstånd. Avståndet till hemmaorganisationen möjliggör en ökad rörelsefrihet och ”fria händer”, vilket ställer större krav på individuell förmåga till egen emotionshantering samt förmåga att ”dämpa” andra människors känsloyttringar. Att lyckas med sin uppgift påverkas således av olika personliga egenskaper som ”fingertoppskänsla”, att ha humor, att vara trevlig och/eller bestämd etc. I den här studien har samverkansaktörerna gett exempel på hur de har hanterat uppkomna känslor i syfte att tränga undan dem eller att framkalla andra känslor hos samverkansparten.




Omslagsbild: Dan Hyllengren Larsson

Författare av rapporten:
Aida Alvinius
Camilla Kylin
Bengt Starrin
Gerry Larsson




Aida Alvinius
Forskningsassistent/doktorand



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar