Rules
of Emotional
Engagement (RoEE)
Samverkan och förtroendeskapande ur ett
emotionsteoretiskt perspektiv
”Om det är förnuftet som formar
människan,
så är det känslan som leder henne”
Jean-Jaques Rousseau, 1712-1778
Syftet med studien var att få en
fördjupad förståelse av samverkansuppgifternas emotionella sida och hur dess
hantering kan påverka utfallet av uppgiften. Analysen
av intervjudata visar att de militära samverkansuppgifternas mest centrala
aspekt är att skapa förtroende mellan olika samverkansaktörer.
Detta sker
främst genom uppgiftsrelaterade handlingar i syfte att upprätthålla befintligt
förtroende, undvika misstro samt återuppbygga ett skadat förtroende.
Emotioner
som rädsla, ilska eller frustration är vanligt förekommande i
samverkanssituationer och behöver hanteras för att förtroende ska kunna
upprätthållas. Det förekommer naturligtvis även positiva emotioner som till
exempel yrkesstolthet och kärlek, men de emotioner man nämner oftast är de som är mer
påfrestande. Därför är det avgörande och kravfyllt hur man hanterar dessa emotioner
för att uppnå förtroende. I gynnsamma fall kan ”rätt” handlingar bidra till
ett ökat förtroende och därmed till en bättre och effektivare uppgiftslösning. I
ogynnsamma fall kan det leda till misstänksamhet eller en oönskad
beroendeställning.
Samverkansarbetare i internationell tjänst
har till skillnad från många sina andra arbeten belägna utom räckhåll för
arbetsgivarens kontroll vad gäller tid och geografiskt avstånd. Avståndet till
hemmaorganisationen möjliggör en ökad rörelsefrihet och ”fria händer”, vilket
ställer större krav på individuell förmåga till egen emotionshantering samt
förmåga att ”dämpa” andra människors känsloyttringar. Att lyckas med sin
uppgift påverkas således av olika personliga egenskaper som
”fingertoppskänsla”, att ha humor, att vara trevlig och/eller bestämd etc. I
den här studien har samverkansaktörerna gett exempel på hur de har hanterat uppkomna
känslor i syfte att tränga undan dem eller att framkalla andra känslor hos
samverkansparten.
Omslagsbild: Dan Hyllengren Larsson
Författare av rapporten:
Aida Alvinius
Camilla Kylin
Bengt Starrin
Gerry Larsson
Aida Alvinius
Forskningsassistent/doktorand
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar